Ons team

De dag van… Nelia (gastvrouw)

De dag van… Nelia (gastvrouw)

De functie van gastvrouw bestond nog niet bij Sportief Capelle. En toch, na ongeveer zes maanden in deze rol te hebben gewerkt, is Nelia van Toor bijna niet meer weg te denken uit zwembad Aquapelle. “Ik heb mijn plek gevonden. Het kostte even tijd om de precieze invulling te bepalen, maar die lijken we nu samen gevonden te hebben!”

Handen uit de mouwen

Maar hoe kwam Nelia precies bij Sportief Capelle terecht? Ze vertelt: “Afgelopen winter las ik in de krant een artikel van de gemeente over banen en vrijwilligers. Daarin werd sportcomplex Aquapelle genoemd. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ben hier naar binnen gelopen. Binnen een week had ik een sollicitatiegesprek en besloten we met elkaar uit te vinden hoe de functie handen en voeten zou krijgen.” Over handen en voeten gesproken: Nelia was in haar werkzame leven al gewend om de handen uit de mouwen te steken. Op haar 62ste ging ze met vervroegd pensioen, na jarenlang als metrobestuurder en op de klantenservice bij de RET te hebben gewerkt. “Ik stopte in maart 2022 met werken. Die zomer heb ik heerlijk genoten van mijn vrijheid, maar toen de wintermaanden eraan kwamen stelde ik mijzelf de vraag hoe ik mij meer nuttig kon gaan maken.”

Waardevolle rol

En dat nuttig maken lukt bijzonder goed in de rol van gastvrouw, wat overigens een betaalde baan is. “Hoewel ik dus officieel in dienst ben bij het sportbedrijf, is voor mijzelf de voornaamste drijfveer: plezier maken. Ik ben hier omdat ik het heel erg leuk vind. We bespreken steeds actiepunten waar ik aandacht aan besteed. Er liepen bijvoorbeeld tijdens de zwemles veel ouders door op straatschoenen, wat echt niet fijn is in verband met de hygiëne. Ik leg mensen de regels uit en iedereen heeft hier begrip voor. Ook het laten hangen van kleding in de kleine kleedhokjes was voor veel mensen een doorn in het oog. Dat gebeurt nu nog zelden. Zo wordt uiteindelijk alles veel leuker, veiliger en schoner. De regels en gedragscodes zijn er niet voor niets. Als mensen snappen waarom die er zijn, is iedereen ook veel meer bereid zich eraan te houden.”

Waardering en flexibiliteit

Nelia vertelt verder dat het ontzettend prettig is dat ze door zowel de receptiemedewerkers als het zwembadpersoneel gewaardeerd wordt. “Mijn collega’s reageren altijd zo fijn als ik binnenkom. Ik spring bij waar het nodig is. Als er bijvoorbeeld in de horeca even een extra paar handen nodig is, serveer ik de koffie uit of maak ik een tosti. Als het erg druk is in het zwembad loop ik de gang door om wat vuil op te ruimen. Dat scheelt weer met het schoonmaken later op de dag.”

Wat Nelia het allerleukst vindt? “De glunderende hoofdjes van de zwemleskinderen! Ik ben hier nu ongeveer een half jaar, dus zowel de ouders als de kinderen beginnen mij te leren kennen. Vooral omdat ik er steeds op wisselende tijden en dagen ben. Soms komt er een kind bijvoorbeeld enthousiast vertellen dat hij of zij naar een volgend badje mag. Dat is toch geweldig! Hoewel ik echt nuttig werk verzet en ik me uiteraard ook aan de afgesproken aandachtspunten houd, heb ik een vrije rol. Het voelt een beetje als fladderen tussen de afdelingen van het zwembad. En dat vind ik fantastisch.”

Copyright Sportief Capelle, juli 2023