Goede voornemens? Meer bewegen?

06-01-2020
Hiermee kun je dit meteen een goed voornemen voor 2020 maken: regelmatig een stuk gaan wandelen.
 
Wandelen is gezonder dan je wellicht denkt. Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar de effecten van wandelen. Elke dag minstens een half uur lopen levert allerlei gezondheidsvoordelen op:
 

Je humeur

De uitkomsten laten zien dat na slechts 12 minuten wandelen een verbetering is waar te nemen in humeur, veerkracht, focus en zelfvertrouwen in vergelijking tot 12 minuten zitten.
 

Wandelen stimuleert je creatieve vermogen

Met name het probleemoplossend vermogen. Er is een toename waarneembaar van 60% ten opzichte van zitten en het effect blijft tot ongeveer een kwartier na het wandelen aanwezig.
 

Spieren en botten

Wandelen versterkt de spieren en botten en vermindert daardoor de kans op botontkalking. Wandelen is ook goed voor het kraakbeen; het elastische weefsel tussen de botten.
 

Hart en bloedvaten

Dagelijks minstens een half uur wandelen verlaagt de bloeddruk en het cholesterolgehalte en verbetert de conditie van hart en bloedvaten. Het risico op hartproblemen daalt al met 50% als mensen één uur per week actief zijn.
 

De longen

Wie veel wandelt, vergroot het vermogen van de longen om zuurstof op te nemen.
 

Tegen diabetes

Dagelijks wandelen verlaagt het risico op diabetes type 2 met maar liefst 58 procent.
 

Voor de hersenen

Bij mensen die hun hele leven lichamelijk (en geestelijk) actief blijven, vermindert de kans op alzheimer met 20 tot 50 procent. Ook voor wie al dementeert, is wandelen gezond. Wandelaars zijn opgewekter en hun geheugen functioneert beter. Wandelen zorgt voor extra verbindingen tussen je hersencellen. Na een jaar wandelen konden onderzoekers een toename van de connectiviteit tussen de verschillende hersengebieden waarnemen in de gebieden die zijn betrokken bij disfunctioneren door ouderdom. Wandelen verbetert je geheugen, proefpersonen konden geheugenopdrachten beter uitvoeren wanneer ze daarbij in hun eigen tempo konden lopen. Vooral bij jonge proefpersonen was het effect van wandelen sterk.
 

Tegen depressie

Wandelen werkt tegen stress en depressieve gevoelens. Angststoornissen nemen met bijna de helft af.
 

Voor de nachtrust

Wandelen is goed voor de biologische klok, waardoor in- en doorslapen beter lukken. Ook de kwaliteit van de slaap verbetert.
 

Tegen overgewicht

Een uur stevig doorlopen (5 kilometer per uur) kost ongeveer 240 kilocalorieën. Wie dagelijks een half uur wandelt, kan dus flink afvallen: één kilo in twee maanden en zes kilo in een jaar.
 

Voor de darmen

Dagelijks wandelen stimuleert de stofwisseling en is goed tegen darmverstoppingen.
 
Genoeg gezondheidsvoordelen om dus veel te wandelen! Wij dragen er graag aan bij om je met plezier en blessurevrij te laten wandelen. Je kunt bij ons terecht voor begeleiding en advies, wandelgroepen, of wandelevenementen. Kijk ook eens naar ons programma op www.sportiefcapelle.nl